Narrowcasting do’s and don’ts

Of we nu door de stad lopen, in een hotel zijn, over een beurs wandelen of op bezoek zijn in een ziekenhuis; bijna overal wordt gebruik gemaakt van narrowcasting. In-store reclame of informatie komt je vaak vóór binnenkomst al tegemoet. Soms stijlvol en goed uitgevoerd, maar eh… ook wel eens iets minder effectief. Waar moet je nu eigenlijk op letten als je effectief gebruik wilt maken van narrowcasting?

Durf te kiezen

Je hebt ze vast wel eens gezien. Wij hebben er zelfs namen voor; de ‘hele-tijd-hetzelfde-filmpje’, de zoveel-tekst-dat-je-beter-een-boek-kunt-schrijven, de ‘hier-heb-je-wat-generieke-nieuwsberichten-en-het-weerbericht-omdat-we-niet-weten-wat-we-anders-moeten-vertellen’, de ‘negatieve-aandacht-is-ook-aandacht’, en ga zo maar door. Wat we belangrijk vinden, is dat je narrowcasting pas inzet wanneer je goed hebt nagedacht over wat je er precies mee wil bereiken. Wil je informeren, wil je entertainen, wil je de merkbeleving verbeteren met sfeerbeelden, of wil je keihard marketen? Voor vrijwel elk geval geldt; durf keuzes te maken. Het blijkt namelijk vaak minder effectief wanneer je alles door elkaar probeert te doen.

Keep it simple & clean

Korte krachtige boodschappen werken daarbij veel beter dan ellenlange berichten met veel tekst of halve speelfilms. Wat is precies effectief? Nou, daar kom je pas écht achter door uit te proberen. maar denk eerder in seconden dan minuten. Toch kun je er in het algemeen vanuit gaan dat mensen je narrowcastingberichten alleen maar ‘scannen’. Als wij onderzoeken hoe ons systeem door klanten wordt waargenomen, zien we veelal dat niet alle berichten bekeken worden. Men kijkt eerder af en toe naar het scherm. Je hebt per onderwerp vaak dus maar een paar seconden om de aandacht écht te grijpen.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit

Een derde voorwaarde die bepalend is voor de effectiviteit van je narrowcasting is de kwaliteit van het aangeboden materiaal. Zo veel mogelijk filmpjes is geen garantie voor succes. Sterker nog, we zien dat het juist averechts werkt. ‘Saai’ beeld met veel tekst en weinig beweging scoort het laagst. Mooie, stijlvolle videobeelden grijpen veel beter de aandacht. Niet verwonderlijk natuurlijk; je favoriete televisieserie wordt al een stuk minder interessant wanneer je per aflevering een kwartier lang alleen maar tekst in beeld zou krijgen. )

Zelf ontdekken of liever een beetje hulp?

We hebben pixelposting zo ontworpen, dat het middel ondergeschikt is aan de boodschap. Zo denken we graag met je mee over hoe we pixelposting als het ware onderdeel kunnen laten worden van de omgeving waarin jij je bezoekers ontvangt. Subtiliteit, stijlintegriteit en volledige huisstijlintegratie zijn daarbij de sleutelwoorden. Maar hee, niemand houdt je tegen om helemaal zelf te ontdekken hoe je pixelposting het beste kunt inzetten! Benieuwd naar wat pixelposting voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op en we laten zien hoe pixelposting bij jou aan de muur zou staan 🙂

Recent Posts